1. WAT IS SEA?2. WAAROM INZETTEN OP SEA?3. KANALEN VOOR SEA4. WAT IS GOOGLE ADS?5. HOE WERKT GOOGLE ADS?6. STARTEN MET ONLINE ADVERTEREN7. METEN IS WETEN8. JE CAMPAGNE OPTIMALISEREN9. SEA IN CIJFERS10. DE TRENDS VAN SEA11. AAN DE SLAG
NAVIGEER DOORHEEN DIT ARTIKEL
Intro

Wat is SEA?

SEA staat voor search engine advertising. Wil je adverteren op Google? 
Deze complete gids van Chopier zet je van A tot Z op weg met Google Ads.

1. Wat is SEA?

“Hoe katapulteer ik mijn website naar de hoogste positie in Google?” Een vraag die op de lippen van elke ondernemer of marketeer brandt. Want hoe hoger je positie in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines, hoe meer omzet je kan genereren. Door te investeren in SEA plant jij jouw vlag stevig in het virtuele landschap.

A. SEA : de betekenis

SEA staat voor search engine advertising. Je koopt advertentieruimte in zoekmachines, om jouw website, producten of diensten te promoten. Door in te zetten op online adverteren, mik je op een optimale positie in de zoekresultaten. Het bekendste platform? Dat is ongetwijfeld Google Ads. Hier worden je advertenties boven of onder de organische zoekresultaten getoond, op basis van relevante zoekwoorden. Je hebt ongetwijfeld al Google-advertenties gespot bij een zoekopdracht naar een competente boekhouder of een innovatief softwarebedrijf.

SEA zoekopdracht

B. Het belang van SEA

Je beschikt over een flitsende website, een kwalitatief productaanbod en professionele diensten. Maar als niemand jouw virtueel visitekaartje te zien krijgt, loop je heel wat opbrengsten mis. Online zichtbaarheid in de zoekmachines is dus essentieel voor meer verkeer. En net daar speelt SEA een sleutelrol, want digitaal adverteren plaveit het pad voor een hogere positie in de zoekresultaten. Hoe duidelijker je website of producten in beeld komen, hoe meer kans op kliks, bezoekers én klanten. Zo breng je jouw onderneming in een stroomversnelling.

DIT ARTIKEL IS 
OOK BESCHIKBAAR
ALS E-BOOK
DOWNLOAD

C. Wat is het verschil tussen SEA en SEO ?

Search engine advertising is niet hetzelfde als search engine optimization. Terwijl SEA staat voor betaald adverteren in de zoekmachines, focust SEO net op de organische of niet-betalende zoekresultaten. Je gaat je website specifiek inrichten om je online vindbaarheid te verbeteren.

Impact op lange of korte termijn

SEA is een marketingtechniek met instant effect. Van zodra je jouw digitale campagne publiceert, verschijnen je online advertenties in de zoekresultaten. Je ziet de eerste vertoningen en kliks onmiddellijk opduiken in de statistieken, al vraagt het enkele weken geduld voordat je campagne echt op dreef komt. SEO daarentegen is een duurzaam proces van lange adem. Door je website doelgericht te optimaliseren, stuw je jezelf naar de hoogste zoekregionen, maar het kan maandenlang duren voordat je inspanningen hun vruchten afwerpen.

Positie in de zoekresultaten

Ook qua positie is er een groot verschil tussen SEA en SEO. Je zoekmachine advertenties staan namelijk boven- of onderaan op de pagina. Ze zijn makkelijk te herkennen, want ze zijn steeds voorzien van het vetgedrukte woord ‘advertentie’. De organische zoekresultaten bevinden zich hier tussenin. In praktijk ziet dit er zo uit:

Betalend vs organische resultaten

Inzicht in je websiteverkeer

Een laatste verschil is dat search engine advertising meer inzicht biedt in je zoektermen. Een nieuwe lead via je SEA-campagne? Je kan perfect nagaan via welke SEA-keywords hij of zij op je webpagina terechtkwam. Wat SEO betreft, tast je meer in het duister. Google heeft haar beleid in 2011 aangepast, met het oog op privacy. Wanneer je een website bezoekt via de organische zoekresultaten, weten de eigenaars dat je via de zoekmachine bij hen beland bent. Verder ontvangen ze geen informatie over jouw individuele zoekopdracht.

Positie in de zoekresultaten

Ook qua positie is er een groot verschil tussen SEA en SEO. Je zoekmachine advertenties staan namelijk boven- of onderaan op de pagina. Ze zijn makkelijk te herkennen, want ze zijn steeds voorzien van het vetgedrukte woord ‘advertentie’. De organische zoekresultaten bevinden zich hier tussenin. In praktijk ziet dit er zo uit:

Best of both worlds!

Search engine advertising en search engine optimization hoeft geen of-of-verhaal te zijn, integendeel. SEA levert je op korte termijn nieuwe leads op, terwijl SEO zich vertaalt in extra websitebezoekers op lange termijn. Door beide strategieën te combineren, versterken ze elkaar op verschillende vlakken. Een stevige boost voor je online zichtbaarheid!

2. Waarom inzetten op SEA ?

SEA zet je op de snelweg richting meer zichtbaarheid in de zoekmachines, met Google op kop. Bovendien is deze digitale reclamevorm een slimme én kostenefficiënte investering voor elk bedrijf. Ontdek de voornaamste voordelen in een notendop.

A. Doelgericht targetten

In het wilde weg adverteren en duimen dat iemand op je advertentie klikt? Allesbehalve efficiënt! En net dat maakt SEA zo effectief: je richt de radar op mensen die proactief zoeken naar jouw producten of diensten. Online adverteren brengt een waaier aan targetingopties met zich mee.

  • Regio
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Apparaat
  • ...

Zo kan jij de juiste boodschap aan de juiste persoon tonen, op precies het juiste moment. De kans dat ze je website bezoeken en nadien converteren in een kwalitatieve lead, vergroot significant.

B. Campagnes snel opstarten

Met search engine advertising duw je het gaspedaal stevig in. Maandenlange voorbereiding of eindeloze wachttijden komen er niet aan te pas. Je bouwt je digitale campagne op, schrijft een wervende copy en drukt op de publiceerknop. Enkele seconden later worden je online advertenties de virtuele wereld ingestuurd. Bovendien kan je ze op elk moment stopzetten, wat SEA ook ideaal maakt voor tijdelijke campagnes. Denk bijvoorbeeld aan een grafisch designer, die gedurende een bepaalde periode 10 % korting geeft bij het ontwerpen van naamkaartjes.

C. Onmiddellijk rendement

Van zodra je SEA-campagne loopt, kunnen mensen doorklikken naar je website. Gaan ze over tot een aankoop of offerte-aanvraag? Met deze eenvoudige formule kan je de return on investment van je advertentiecampagne berekenen.

ROI = (Inkomsten – kosten van verkochte goederen/diensten) / (kosten van verkochte goederen/diensten)

Een voorbeeld zal dit illustreren. Stel dat je € 100 investeert om een product te fabriceren, dat je vervolgens verkoopt aan € 200. Wanneer je tien van deze producten verkoopt via advertenties in Google, levert dat je € 2000 op. De digitale campagne heeft je € 300 gekost. Als je dit uitrekent, klok je af op een rendement van 53,85 %.

Berekening ROI: ( € 2000 – (€ 1.000 + € 300)) / (€ 1.000 + € 300) = 53,85 %

D. Budgetvriendelijk

Aan adverteren op papier is een stevig prijskaartje verbonden. Wanneer je kiest voor search engine advertising kom je in het vizier van een geïnteresseerd publiek, voor slechts een fractie van de kostprijs. Ondertussen hou je de budgetten nauwgezet onder controle. Zo betaal je enkel wanneer er effectief op je zoekmachine advertenties geklikt wordt. Bovendien schakel je flexibel in functie van de resultaten. Van budgetten verhogen, tot online campagnes stopzetten: alles kan met één klik op de knop.

E. Meten en bijsturen

SEA leidt niet enkel tot meer sales, maar ook tot een zee aan waardevolle data. Dankzij deze gegevens kan je je online campagnes continu bijsturen. Interessante SEA-keywords toevoegen, advertentieteksten aanpassen, specifieke regio’s uitsluiten … Het is aan te raden om je digitale campagne minstens drie maanden te laten lopen. De machine learning algoritmes van Google vragen namelijk enkele weken tijd om je zoekadvertenties te optimaliseren. Pas daarna komt je online campagne echt op kruissnelheid.

3. Kanalen voor SEA

Er zijn verschillende zoekmachines die de mogelijkheid aanbieden om online te adverteren. Allemaal hebben ze dezelfde missie: potentiële klanten op jouw pad brengen. Een overzicht van enkele toonaangevende advertentiediensten!

A. Google Ads

Wie de kaart van SEA trekt, kan niet om Google Ads heen. Het platform is marktleider in Europa, met significante aandelen van 87,35 % op desktop en 97,26 % op smartphone. Je biedt op relevante zoekwoorden in Google en dingt zo naar een plaatsje boven de organische zoekresultaten.

B. Bing

Na Google Ads is Bing de belangrijkste speler op de online advertentiemarkt. Deze zoekmachine van Microsoft behaalt een Europees marktaandeel van 7,35 % voor desktop en 0,48 % voor smartphone. Het bereik ligt lager dan bij Google Ads, maar Bing kan een slimme aanvulling op je marketingstrategie vormen.

C. Yahoo !

Zoekmachine Yahoo! wordt eerder gebruikt in de Verenigde Staten, maar heeft ook in Europa voet aan de grond met marktaandelen van 1,47 % voor desktop en 0,32 % voor smartphone. Sinds 2009 werkt Yahoo! samen met Bing en delen ze hetzelfde algoritme. Zo hoef je je online advertenties maar voor één zoekmachine te optimaliseren.

D. DuckDuckGo

Zoekmachine DuckDuckGo hecht veel belang aan privacy. Daarom belooft dit platform om nooit persoonlijke informatie op te slaan of te delen. Bij het tonen van online advertenties baseren ze zich enkel en alleen op het ingegeven zoekwoord. Je doelpubliek targetten, is dus niet aan de orde. Deze zoekmachine kende de afgelopen jaren een stevige opmars en verzilverde marktaandelen van 0,62 % voor desktop en 0,38 % voor smartphone.

E. Yandex

Yandex is big business in Rusland. Deze zoekmachine beschikt over een eigen advertentieplatform, Yandex Direct. Bots je op vragen tijdens het online adverteren? Geen probleem, want iedereen kan support van een Yandex personal manager aanvragen via de campagnesettings. Deze hulplijn beantwoordt al je vragen over je advertentiecampagne. Bij Google Ads is een gelijkaardige persoonlijke service pas mogelijk bij grote hoeveelheden aan adspend. In Europa vertegenwoordigt Yandex een marktaandeel van 1,93 % voor desktop en 1,12 % voor smartphone.

F. Baidu

Baidu is de Chinese tegenhanger van Google. Deze zoekmachine is marktleider in eigen land en schrijft daar maar liefst 80 % van alle zoekopdrachten op haar conto. Wie een online campagne op Baidu opzet, heeft dus een groot bereik in het vooruitzicht. De mogelijkheden? Vergelijkbaar met de opties binnen Google Ads. Zo bestaan er verschillende soorten advertenties en kan je het bezoekersgedrag opvolgen via Baidu Analytics.

4. Wat is Google Ads ?

Google Ads is zonder twijfel de reus van de online advertentiewereld. Wil je starten met adverteren op het internet? Dan is dit platform een absolute must om te gebruiken. Maar voordat je jouw Google-advertenties op je doelpubliek afvuurt, is een portie basiskennis essentieel. Van de verschillende advertentietypes, tot het opbouwen van je accountstructuur: dit onderdeel maakt je helemaal wegwijs in de Google Ads-grondslagen.

A. Advertentievormen

Google Ads scheert hoge toppen met zijn zoekadvertenties, maar daar stopt het aanbod niet. Het platform biedt verschillende campagnetypes aan. De volgende alinea’s zetten de vijf verschillende soorten Google-advertenties op een rijtje.

Search advertising

Search advertising draait volledig om de tekstadvertenties die in de zoekresultaten van Google verschijnen. Je online advertenties worden gepresenteerd, op basis van door jouw bepaalde zoekwoorden. De meerwaarde van Google search ads? Je richt je pijlen op mensen met een doelgerichte koopintentie, want zij hebben nood aan de oplossingen die jij in huis hebt. Google Ads rekent enkel kosten aan, wanneer ze effectief op jouw zoekadvertentie klikken.

Display advertising

Met display advertising zet je jouw producten visueel in de kijker: foto’s, banners, video’s … Deze online advertenties worden getoond in het displaynetwerk van Google: een verzameling van miljoenen websites, die een breed bereik garanderen. Afhankelijk van je zoekwoorden en doelgroep verschijnen de display ads aan de oppervlakte, waarbij je betaalt per vertoning. Dat wil niet zeggen dat Google carte blanche krijgt: jij kan specifieke sites selecteren waar jouw campagne wel of niet opduikt. Display advertising verhoogt de naamsbekendheid en maakt mensen vertrouwd met je merk, terwijl zij hun favoriete websites bezoeken. Het werk ondersteunend voor je tekstuele advertenties, waardoor je extra leads in de wacht sleept.

Display ads

Shopping advertising

Google Shopping is een service die zich toespitst op e-commerce. Hier vind je advertenties met productafbeeldingen, de naam van het model, de precieze prijs, de webshop … Op deze manier kunnen geïnteresseerde kopers razendsnel hun beoogde items terugvinden en aanschaffen. Je advertenties verschijnen zowel in Google Shopping, als in de zoekresultaten en je betaalt uitsluitend voor kliks. Zo kan je je productaanbod promoten en potentiële klanten binnenrijven.

Google shopping ads

Video advertising

Je doelpubliek benaderen met video advertising? Dat doe je via Google-videocampagnes. Met korte filmpjes, die verschijnen op YouTube of in het Google displaynetwerk, plaats je jouw bedrijf, producten of diensten in de spotlights. Je triggert de aandacht, brengt een relevante boodschap en vergroot je bereik. Net zoals bij display advertising worden de kosten berekend op basis van vertoningen. Video advertising in Google reikt 3 verschillende advertentie-indelingen aan:

  • TrueView In-Stream advertenties
    Deze filmpjes verschijnen voor, tijdens of na een YouTubevideo. Je kan ze ook tegenkomen op andere websites, in games of in mobiele applicaties. Genoeg gezien? Skippen is mogelijk na vijf seconden.

  • TrueView advertenties met video discovery
    Deze advertenties kom je tegen in miniatuurversie op populaire websites. Als je interesse geprikkeld is, klik je op de video om hem vervolgens vergroot af te spelen in YouTube.

  • Bumper ads
    Video’s van maximaal zes seconden, die je niet kan overslaan. Dit format is perfect om korte, maar krachtige videoboodschappen over te brengen via YouTube of het Google-displaynetwerk.
Youtube ads

App advertising

Met app-advertenties zet je jouw eigen applicatie sterk op de kaart: meer downloads, meer betalende gebruikers, meer bekendheid … Jij bundelt alle relevante informatie (tekst, bod, budget, talen, locaties …) en Google stelt zelf een advertentie samen. Zowel de targeting, als de biedstrategie worden automatisch bijgestuurd voor een optimaal rendement. De advertenties vertonen zich in Google Play, YouTube, het Google zoek- en het displaynetwerk.

app adverteren

B. Accountstructuur

Een advertentiecampagne inrichten, gebeurt op verschillende niveaus. Van een Google Ads-account als kapstok, tot extensies als finishing touch. Onderstaande oplijsting loodst je doorheen de volledige structuur.

Account

Een Google Ads-account vormt de springplank naar je SEA-campagne. Al wat je nodig hebt om van start te gaan, is een Google-account. Van zodra je dat op zak hebt, staat niets de configuratie van je Google Ads-account nog in de weg. Je noteert de basisinfo van je bedrijf, zet de lijnen van je eerste advertentiecampagne uit en vult de facturatiegegevens in. Wanneer je meerdere accounts wilt beheren (bijvoorbeeld voor verschillende klanten), kan je gebruikmaken van overkoepelende manageraccounts.

Campagne

Op het hoogste niveau binnen je Google Ads-account vind je de online campagnes terug. Je creëert één of meerdere advertentiecampagnes rond allerlei topics: van specifieke productcategorieën, tot doelgerichte diensten. Stel dat jouw business draait rond professionele verpakking, dan kan je bijvoorbeeld SEA-campagnes opzetten rond verzenddozen, verzendzakken, draagtassen, etiketten … Bovendien is dit ook de plaats waar je je budgetten toewijst.

Advertentiegroep

Elke SEA-campagne telt één of meerdere advertentiegroepen. De onderverdeling baseer je op onderscheidende kenmerken. Je start bijvoorbeeld een digitale campagne rond zoekmachine optimalisatie (SEO). De volgende stap is om hem onder te verdelen in logische advertentiegroepen: knikmops, wielladers, bandendumpers … Het is belangrijk dat de verzamelingen niet overlappen, om onderlinge concurrentie te vermijden. Vervolgens ga je zowel je zoekwoorden, als je bijhorende Google-advertenties samenbrengen in deze advertentiegroep.

advertentiegroep Google Ads

Zoekwoorden

Wanneer jij een zoekwoord bevestigt in de advertentiegroep, stapt deze term mee in de veiling. Op basis van verschillende factoren beslist Google Ads of jouw advertentie getoond wordt, wanneer iemand deze term opzoekt in Google. Maar voordat je in het wilde weg SEA-keywords ingeeft, voer je best een grondig zoekwoordenonderzoek. Wat zijn populaire zoektermen in Google? Welke keywords kampen met veel concurrentie? Waar liggen interessante SEA-opportuniteiten? Verhelderende inzichten, om je advertentiecampagne stevig te lanceren.

Advertenties

Typt iemand een zoekwoord in dat matcht met jouw advertentie? Dan bestaat de kans dat Google jouw advertentie toont in de zoekresultaten. Deze Google-advertenties zijn niet zomaar een vluchtig blokje tekst, integendeel. Zij zijn het spilpunt van je SEA-campagnes, die de bezoeker aansporen om door te klikken. De copy moet dus kort, krachtig én overtuigend zijn. Vertrek vanuit de vraag van je potentiële klanten, schets welke info ze op je webpagina vinden en wakker de interesse aan.

Tip

Sluit je advertentietekst af met een sterke call to action, zoals ‘Start hier’, ‘Contacteer ons’ of ‘Ontdek het aanbod’. Een stevig duwtje in de rug om door te klikken naar jouw website!

call to action

Landingspagina

Wie klikt op een Google-advertentie, wordt verwezen naar een pagina op jouw website, de landingspagina. Alles staat of valt met deze webpagina en zijn inhoud. De SEA-campagne reikt leads op een dienblaadje aan, maar je website bepaalt of deze leads uiteindelijk converteren. Zorg dus dat jouw landingspagina voldoende uitgewerkt is met een wervende tone of voice. Het is tenslotte het eerste contactpunt met je bedrijf. Bovendien draagt ook Google relevantie torenhoog in het vaandel. De inhoud van je landingspagina moet overeenkomen met de advertentietekst. Hoe zorg je voor een landingspagina die inspireert en converteert? Met deze tips geef je je bestemmingspagina slim vorm.

  • Schrijf een pakkende titel
    Je headline is het eerste element dat in het oog springt. Houd het kort, schets de inhoud van je landingspagina en zet een sterke eerste indruk neer.

  • Verdeel je pagina in hapklare blokjes
    Vermijd eindeloze lappen tekst, want geen bezoeker zal ze ooit lezen. Veel mensen werpen een vluchtige blik op je pagina en speuren in sneltempo naar de juiste info. Stem je landingspagina hierop af en maak hem makkelijk scanbaar met korte tussentitels, afgebakende alinea’s, aantrekkelijke visuals en voldoende witruimte. Less is more!

  • Voorzie een call to action button
    Je landingspagina spoort bezoekers aan om over te gaan tot actie. Met een call to action knop maak je het hen zo makkelijk mogelijk: één druk op de knop om de volgende stap te ondernemen: ‘Neem contact op’, ‘Vraag een offerte’, ‘Download het e-book’ … Een opvallende call to action button, bijvoorbeeld in een contrasterende kleur, mag niet ontbreken op je bestemmingspagina.

Extensies

Zoveel te vertellen, zo weinig plaats! Precies daar steken extensies een handje toe, want zij vullen je Google-advertenties aan met belangrijke informatie. Deze functionaliteiten gaan hand in hand met verschillende voordelen. Hoe meer uitleg je toevoegt, hoe belangrijker je advertentie wordt voor Google en hoe hoger je ranking. Die extra visibiliteit effent het pad voor meer bezoekers. Bovendien springt je advertentie nog duidelijker in het oog, aangezien hij meer ruimte in beslag neemt. Er zijn allerlei soorten extensies, maar dit zijn de belangrijkste vormen.

1. Locatie-extensie

Deze extensie geeft het adres en telefoonnummer van je bedrijf weer in de Google-advertentie. Door te klikken, komen mensen op de locatie of jouw contactpagina terecht. Vooral voor winkels met een fysieke vestiging is deze functie een meerwaarde.

locatie extensie
2. Highlight-extensie

De sterktes van je bedrijf in de kijker zetten? Highlight-extensies geven ze een prominente plaats, net onder de advertentietekst. De meeste adverteerders kiezen voor onderscheidende factoren zoals ‘Gratis verzending’, ‘Persoonlijk advies’, ‘24/7 klantenservice’, ‘Laagsteprijsgarantie’ … Je kan tot 20 highlights aanmaken, die elk maximaal 25 karakters tellen en afwisselend getoond worden. Voldoende variëren tussen je USP’s is de boodschap!

Highlight extensie
3. Sitelink-extensies

Dankzij sitelink-extensies kan je tot zes extra links toevoegen onder je advertentie in Google. Op deze manier bouw je de brug naar specifieke webpagina’s. Elke extensie is voorzien van een korte omschrijving, waarin je de focus van de pagina kort kan toelichten. Net zoals highlight-extensies tellen ook deze extensies maximaal 25 tekens.

Sitelink extensie
4. Prijs-extensies

Prijs-extensies zijn de ideale manier om je producten aan te prijzen. Ze bestaan uit een set van maximaal acht kaarten, waarin je artikelen en hun prijskaartje worden uitgelicht. Na een klik worden geïnteresseerden rechtstreeks doorverwezen naar de productpagina op je website.

5. Extensies voor website-informatie

Deze functie plaatst specifieke informatie over je producten of diensten op de voorgrond. Types artikelen, relevante cursussen, toonaangevende merken … Per Google-advertentie kan je maximaal tien van deze extensies toevoegen.

5. Hoe werkt Google Ads ?

Het is niet zo dat Google Ads willekeurige advertenties uitkiest om bovenaan in de zoekresultaten te schitteren, integendeel. Google gaat extreem doordacht te werk. Wanneer je een online campagne publiceert, stappen je advertenties mee in de veiling. Tal van elementen worden gewikt en gewogen door het algoritme, in de strijd om de beste SEA-podiumplaats te behalen.

A. Biedstrategieën

Je bod, met andere woorden hoeveel je wil betalen voor jouw Google-advertentie, is één van de factoren die de plaats van je advertentie in de zoekresultaten bepaalt. Afhankelijk van het bedrag verschijn je boven- of onderaan in de top vier van online advertenties. Maar wil je een brede instroom naar je website creëren? Of zijn conversies je voornaamste prioriteit? In lijn met je einddoel kies je een specifieke Google Ads-biedstrategie. Hieronder worden ze één voor één onder de loep genomen.

Handmatige biedstrategieën

Google Ads maakt het onderscheid tussen handmatige en automatische biedstrategieën. Met de eerste biedoptie behoud je zelf de controle over je Google-advertentie kosten. Flink investeren of adverteren met de handrem op? Jij bepaalt een maximaal bedrag, dat nooit overschreden wordt. Maak kennis met de vier verschillende handmatige biedstrategieën.

1. Cost per click (CPC)

Met handmatige CPC-biedingen leg je vast hoeveel je maximaal wil uitgeven per klik. Je stelt jouw bod in voor elk afzonderlijk Google-zoekwoord, of voor een volledige advertentiegroep. No cure, no pay is de hoeksteen van deze strategie: wanneer kliks uitblijven, worden er geen kosten aangerekend. Wereldwijd maken meer dan 7 miljoen adverteerders gebruik van deze biedstrategie in Google Ads, die dubbel zoveel verkeer zou genereren als SEO.

2. Cost per view (CPV)

De CPV-biedmethode spitst zich uitsluitend toe op videocampagnes en hun weergaven. Je betaalt namelijk op basis van het aantal keer dat je Google-advertenties weergegeven worden op YouTube of in het displaynetwerk.

3. Cost per mille (CPM)

Scherp jij je digitale pijlen voor meer brand awareness en bereik? Dan zijn displaycampagnes met een CPM-biedstrategie een slimme zet. Je bakent een maximaal budget af dat je wil betalen per 1000 weergaven. Klikken potentiële klanten door op je advertentie? Dan worden er geen extra kosten in rekening gebracht.

4. Cost per engagement (CPE)

Kies je voor een CPE-biedstrategie? Dan betaal je pas wanneer mensen in interactie gaan met jouw digitale advertentie. Een voorbeeld hiervan is een banner die openklapt, wanneer je er enkele seconden met je muis op staat.

Automatische biedstrategieën

Bij automatische biedstrategieën heeft Google de touwtjes in handen. Het platform buigt zich over de verzamelde data, schakelt in functie van opportuniteiten en past je bod flexibel aan. Een specifieke zoekterm, een welgemikt tijdstip, een bepaalde locatie … Van zodra de kans op conversie vergroot, doet Google een hoger bod. Liggen de kaarten minder goed? Dan gebeurt het omgekeerde en gaat Google net minder bieden. Er zijn zeven automatische biedstrategieën, stuk voor stuk doordacht en data-driven!

1. Verbeterde CPC

Verbeterde CPC combineert een handmatige biedstrategie met een slimme optimalisatie. Je geeft namelijk zelf de grenzen van je bod aan. Liggen conversies binnen handbereik? Dan worden je biedingen automatisch aangepast om het aantal kliks te maximaliseren. Bij geringe kansen wordt je bod net verlaagd.

2. Doelvertoningspercentage

Deze strategie vertrekt vanuit jouw gewenste positie in Google. Waar wil je hoge ogen gooien met je zoekadvertentie? Eender waar op de pagina, bovenaan in de zoekresultaten of op de absolute koppositie? Met percentages geef je aan hoe vaak jouw advertentie in een bepaald gedeelte moet voorkomen. Dat het hoogste zoekschavotje duurder is dan de tweede of derde plaats, spreekt voor zich. Deze biedmethode wordt vooral gebruikt bij online campagnes gericht op meer zichtbaarheid.

3. Overtreffingspercentage

Wil je je directe concurrent een digitale loef afsteken? Dan is deze biedmethode de juiste match, want hij is gebaseerd op de positie van andere domeinen. Met percentages schets je hoe vaak je boven de andere speler wil rangschikken in de zoekresultaten.

4. Klikken maximaliseren

Ga je voluit voor meer websitebezoekers? Deze tactiek gaat je beschikbare budget ten volle benutten en zoveel mogelijk verkeer creëren in ruil. Als je je voor 100 % concentreert op meer omzet, is de strategie minder geschikt. Net omdat hij zich focust op meer kliks, worden je conversiedoelen uit het oog verloren.

5. Conversies maximaliseren

Om je conversies naar een hoger niveau te tillen, kies je beter voor de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’. Of het nu gaat om offerte-aanvragen of nieuwsbriefinschrijvingen: Google duikt in de datagegevens, puzzelt met beschikbare budgetten en haalt alles uit de SEA-kast voor zoveel mogelijk conversies.

6. Doel-ROAS

Voor webshops is doel-ROAS (return on ad spend) een interessante piste. Dankzij je online campagnes weet Google precies wat elke klik oplevert, hoeveel producten je verkoopt en tegen welke prijs. Diepgaande kennis om te verzilveren! Met deze biedstrategie markeer je hoeveel elke geïnvesteerde euro moet opbrengen. Vervolgens gaat Google Ads op missie: het platform speelt met biedingen, zodat jij het beoogde doelrendement kan bereiken.

7. Doel-CPA

Als je exact weet hoeveel een conversie of lead jou waard is, kan je kiezen voor doel-CPA. Jij beslist hoeveel je wilt betalen, Google etaleert en optimaliseert je advertenties met dit doel in het achterhoofd. Verwacht echter geen mirakels: hou je voeten op de grond en stel een reëel target, in lijn met je budget.

Hoeveel kost Google Ads ?

Wat is de gemiddelde Google Ads prijs? Dat is de vraag van één miljoen, want iedereen wil zoveel mogelijk resultaat, voor zo weinig mogelijk advertisingbudget. Je SEA-keywords spelen zonder t²wijfel een sleutelrol. Wanneer je een campagne inricht rond populaire zoektermen in Google, brengt dit een hoger prijskaartje met zich mee. Je bent tenslotte niet de enige die rond deze zoektermen adverteert. Hoe groter de competitie, hoe dieper je in de geldbuidel moet tasten. Zo kunnen de kosten variëren van € 0,50 tot € 4,00 per keyword.

Wist je dat ?

De coronacrisis geen negatieve impact had op search engine advertising? Allesbehalve zelfs! De hoeveelheid budget die uitgegeven werd aan SEA, steeg in 2020 zelfs met ongeveer 5,9 %. Toch is de groei minder steil dan voorspeld voor de start van de pandemie.

Hoe bepaal je jouw budget ?

Wil je op voorhand weten of adverteren op Google een slimme investering is? Met een fictieve simulatie krijg jij een duidelijk beeld van de SEA-kosten én de opbrengsten. Zo weet je precies wat je mag verwachten van je advertentiecampagne. Je start met enkele doorslaggevende parameters: het inzetbare budget, relevante keywords, de regio waar je wil scoren … Vervolgens berekent Google welke resultaten haalbaar zijn voor jouw situatie. Een voorbeeld zal dit verduidelijken.

Google budget plannenbudget forecast

Je legt de lat hoog, hebt een aanzienlijk budget achter de hand en mikt op positie 1,7 in de zoekresultaten, in de regio’s Oost- en West-Vlaanderen. Op het einde van de maand zal je € 1.100 uiteindelijk spenderen om op deze plaats te prijken. Wil je alle digitale registers opentrekken? Dan verhoog je het budget naar € 1.500 per maand. In ruil voor deze Google Ads prijs genereer je ongeveer 740 kliks, waarvoor je gemiddeld € 1,47 neertelt.

Trap je je campagne af met een lager klikbudget (bijvoorbeeld € 500 per maand)? Verklein dan je doelgebied en snoei in de lijst met Google-zoekwoorden. Zo kan je algemene trefwoorden waar veel bedrijven op inzetten, zoals ‘transportbedrijf’ en ‘container transport’, schrappen. Kies dan liever voor alternatieve keywords, zoals ‘speciaal transport’.

B. Quality score

Naast je Google Ads-biedstrategie speelt ook de quality score een essentiële rol in het succes van je campagne. Hoe hoger je score, hoe groter de kans dat je zoekadvertenties effectief op het beeldscherm pronken. Een gunstige beoordeling van Google is dus een must.

Wat is de quality score?

De quality score is een cijfer tussen één en tien, dat Google toekent aan elk zoekwoord in je campagne. Met deze quotering wordt de kwaliteit van je SEA-keywords, je advertentie en de bijhorende landingspagina beoordeeld. Krijg je een sterke rating? Dan is Google van mening dat je een relevant antwoord biedt op de zoekvragen. Als beloning moet je minder geld neertellen voor een mooie positie. Wanneer je een lage kwaliteitsscore behaalt, moet je net meer betalen om te klimmen in de zoekresultaten. Reden te meer om een straffe score na te streven!

Belangrijke factoren

Google schudt niet zomaar een cijfertje uit zijn mouw, integendeel. Tal van factoren worden onder de loep genomen bij het berekenen van je quality score. De volledige formule houdt Google goed geheim, maar er zijn enkele elementen die zeker meetellen. Hieronder vind je een korte schets van drie belangrijke componenten.

1. Verwachte CTR

CTR staat voor click-through rate of klikfrequentie: het aantal kliks in verhouding tot het aantal vertoningen. Hoe groot is de kans dat mensen doorklikken wanneer je advertentie in hun gezichtsveld verschijnt? Dat is exact wat de verwachte CTR inschat. Het percentage baseert zich op de klikprestaties van je zoekadvertenties uit het verleden.

2. Relevantie van de Google-advertenties

Relevantie is zonder twijfel één van de topprioriteiten van Google. Daarom wordt nauwgezet nagegaan in welke mate je zoekwoorden aansluiten bij je advertenties. Een sterke match levert een betere quality score op. Presteer je ondermaats volgens Google? Dan formuleren je advertenties geen gepast antwoord op de zoekvraag van de gebruiker en krijg je een minder goede quality score.

3. Ervaring op de landingspagina

Wanneer mensen je advertentie aantikken, arriveren ze op een landingspagina. Ook hier is relevantie troef! Sluit de inhoud van de landingspagina mooi aan bij je zoekwoord en advertentietekst? Slaag je erin om je bezoekers verder te helpen met relevante informatie? Banen zij zich vlotjes een weg door de pagina en blijven ze langer dan enkele seconden lezen? Google kijkt met een kritische blik naar je bestemmingspagina.

Tips om je quality score te verbeteren

Het goede nieuws? Met enkele strategische aanpassingen kan jij je kwaliteitsscore positief beïnvloeden en je Google-advertenties naar een hogere positie kegelen. Grondig optimaliseren, beter presteren: start hier!

1. Selecteer relevante zoekwoorden voor Google

Door goede Google-zoektermen te kiezen, leg je stevige fundamenten voor je campagne. Zij bepalen tenslotte of je advertentie al dan niet opduikt in de zoekresultaten. Maar je advertentiegroep vullen met overbodige zoekwoorden, heeft weinig zin. Nietszeggende keywords gaan hand in hand met een lage CTR, en dat heeft een slechte impact op je quality score. Beperk je dus tot de essentiële zoektermen, die meer kliks uitlokken.

2. Bouw de brug tussen advertentie en landingspagina

Hoe spoor je mensen aan om op jouw Google-advertentie te klikken? Met een ijzersterke advertentietekst trek je ze over de streep. Wanneer je de copy van je landingspagina verwerkt in je advertentie, scoor je bovendien dubbel. Zo bewijs je aan Google dat er duidelijk een verband is.

3. Voeg relevante extensies toe

Je weet ondertussen al dat extensies een ideale manier zijn om je online advertenties te verrijken. Je voegt interessante informatie toe en verovert extra ruimte op de pagina met zoekresultaten. De kans dat mensen effectief doorklikken, gaat er significant op vooruit. Alleen maar voordelen dus, want meer kliks komen je quality score ten goede.

4. Bied een aangename ervaring op je landingspagina

Na het zien van je SEA-advertentie, belanden mensen op je website. Maar daarmee is de kous niet af voor Google. De kwaliteit van je landingspagina wordt grondig gescreend en meegenomen in je quality score. Daarom checken ze o.a. hoeveel tijd bezoekers op je pagina spenderen. Een lange sessie is voor Google namelijk hét bewijs dat jij een verhelderend antwoord aanreikt. Zorg dus voor een prikkelende titel, een logische opbouw en unieke content, die aansluit bij de zoekvraag.

5. Beperk de laadtijd tot het absolute minimum

Een aanslepende laadtijd van je website is een absolute dooddoener. Mensen worden ongeduldig en klikken weer weg, nog voordat je landingspagina zichtbaar wordt. Omdat ze nauwelijks tijd op je website doorbrengen, besluit Google dat jouw content niet bijdraagt aan de zoekvraag. Bijgevolg zakt je kwaliteitsscore als een pudding in elkaar. Een belangrijk aandachtspunt!

Conclusie?

Relevantie, relevantie en nog eens relevantie! Google wil een sluitend antwoord bieden op elke zoekvraag. Wanneer jij met een nuttige repliek en sterke content voor de dag komt, heb je een behoorlijk streepje voor. Zorg er dus voor dat je zoekwoord, advertentietekst en landingspagina altijd in dezelfde lijn liggen.

C. Ad rank

Bij elke nieuwe zoekopdracht schiet het veilingsysteem uit de startblokken. Komt je advertentie in aanmerking voor vertoning? Dan neemt Google je bod en quality score in overweging. Samen worden ze berekend tot een ad rank, die bepaalt waar je advertenties verschijnen in de zoekresultaten. Door beide componenten te combineren, vermijdt Google dat rijke spelers de koppositie continu wegkapen. Wie een beperkt budget heeft, kan dus concurreren met klinkende namen door maximaal in te zetten op een krachtige kwaliteitsscore.

Ad rank = bod x quality score

Een voorbeeld zal het veilingmodel duiden. Elke onderneming legt een maximaal bod op tafel voor een bepaald zoekwoord. Dit cijfer wordt vervolgens vermenigvuldigd met de quality score. Het resultaat is een ad rank, die vertaald wordt naar concrete posities in de zoekresultaten. Schrijf je de hoogste ad rank op jouw naam? Dan behaal je automatisch ook de eerste advertentieplaats in Google.

Je merkt het al: het veilingmodel is een complexe kwestie, die geen enkel aspect van je Google Ads-campagne over het hoofd ziet. Nood aan een korte samenvatting? Deze video neemt je in sneltempo mee door het veilingsysteem.

6. Starten met online adverteren

De structuur en het veilingsysteem van Google Ads hebben geen geheimen meer voor jou. Met die basiskennis op zak, ben je klaar om te starten met adverteren. Van doelen instellen, over zoekwoorden selecteren, tot je doelgroep targetten: deze elementen mogen niet ontbreken in je SEA-campagne.

A. Bepaal jouw doelen

Je doelen instellen, is een must in Google Ads. Dankzij specifieke functies kan je jouw campagne optimaliseren om gewenste targets af te checken. Stel jezelf dus de vraag wat je precies wil bereiken met je digitale campagne. De mogelijke doelen worden hieronder één voor één besproken.

Websiteverkeer

Ben je gebrand op een brede instroom aan bezoekers? Dan is het doel ‘websiteverkeer’ op je campagnelijf geschreven. Alle SEA-campagnes, buiten de app-campagnes, zijn in staat om deze ambitie te verwezenlijken.

Leads

Wanneer je de doelstelling ‘leads’ aanvinkt, wil je potentiële klanten overtuigen om actie te ondernemen: contactgegevens achterlaten, een offerte aanvragen, inschrijven op je nieuwsbrief … Deze handeling vormt het startschot van hun conversieproces. Ook hier kan je alle campagnetypes inzetten, met uitzondering van de app-campagnes.

Conversies

Met deze doelstelling trek je alle registers open voor meer conversies, zowel online als offline. Je richt je radar op geïnteresseerde profielen, die al in contact kwamen met je zaak of op het punt staan om een aankoop te doen. Alle campagnevormen, buiten app-campagnes, zijn geschikt om hen het finale duwtje in de rug te geven.

Merkbekendheid en bereik

Droom je van brede brand awareness? Combineer de doelstelling ‘merkbekendheid en bereik’ met display- of videocampagnes. Een gouden mix om merkherkenning op te bouwen bij jouw beoogde doelpubliek.

Product- en merkoverweging

De doelstelling ‘product- en merkoverweging’ gaat altijd gepaard met videocampagnes. Samen sporen ze mensen aan om jouw merk of product mee te nemen als mogelijkheid, wanneer ze nadenken over een nieuwe aankoop.

App-promotie

Met de doelstelling ‘app-promotie’ zet je de lijnen uit voor meer app-installaties en engagement. Dat deze ambitie samenhangt met app-campagnes, ligt voor de hand.

B. Keuze van zoekwoorden

Je keywords vormen één van de belangrijkste bouwstenen van je SEA-campagne. Maar de mogelijkheden zijn ruim en je lijst dikt snel aan. Hoe kan je slim en strategisch selecteren? Een bloemlezing van de belangrijkste info over zoekwoorden in Google.

Zoekvolume en competitie

Wanneer je uitsluitend mikt op populaire zoektermen in Google, wordt het moeilijk om uit de schaduw te treden. Vaak zijn dit meer algemene zoekwoorden, zoals ‘webdesign’. Tal van pagina’s en advertenties vallen onder deze zogenaamde short-tail keywords. Het resultaat? Meer zoekvolume, maar ook hevige concurrentie. Durf dus verder te kijken dan het aantal zoekopdrachten, want net daar schuilen interessante opportuniteiten. ‘Responsieve website laten maken’ is een goed voorbeeld van een long-tail keyword. Veel specifieker, goedkoper en makkelijker om de top van de SEA-piramide te bereiken. Bovendien bereik je mensen die perfect weten wat ze zoeken. Conversies liggen binnen handbereik!

Tip ?

Je moet niet alle eieren in één mand leggen. Een geslaagde SEA-campagne is een mooie mix van short-tail en long-tail zoekwoorden, afgestemd op de zoekvraag.

Zoekwoordopties

Google Ads beschikt over een scala van vier zoekwoordopties. Deze zoektypes bepalen in hoeverre jouw keywords moeten matchen met de zoekvraag, voordat je advertentie zich in de veiling knokt. Van breed verband tot treffende gelijkenis: dit zijn de verschillende mogelijkheden.

1. Brede zoekwoorden

Dit matchtype houdt je opties zoveel mogelijk open. Je zoekwoord hoeft niet vermeld te worden in de zoekopdracht, een vage overeenkomst volstaat. Zo heb jij bijvoorbeeld het SEA-keyword ‘administratiesoftware’ gekozen, maar wordt je advertentie ook getriggerd door de zoekterm ‘boekhoudprogramma’.

2. Woordgroepen

Zoektype ‘woordgroepen’ staat voor meerdere woorden achter elkaar. Wat houdt dit in? Je advertentie duikt op wanneer je zoekterm gecombineerd wordt met extra woorden. Net zoals ‘administratiesoftware’ doet ook ‘administratiesoftware kopen’ je advertentie aan de oppervlakte verschijnen.

3. Exacte zoekwoorden

Matchtype ‘exacte zoekwoorden’ duldt weinig variatie. Je advertentie wordt uitsluitend geëtaleerd wanneer jouw precieze keyword wordt gezocht. Sterk gelijkende zoektermen kunnen nog net door de beugel, op voorwaarde dat de betekenis onveranderd blijft. Naast ‘administratiesoftware’ kan ook ‘software administratie’ je advertentie laten opdraven.

4. Negatieve zoekwoorden

Negatieve zoekwoorden zijn keywords die niet in de zoekterm mogen voorkomen. Ze worden ook wel ‘uitsluitingszoekwoorden’ genoemd en zijn ideaal om je campagne te optimaliseren. Je kan namelijk slechte keywords volledig buitenspel zetten, zodat je advertenties hiervoor niet meer getoond worden. Het resultaat? Je leidt enkel nog relevant verkeer naar je website. Bovendien blijft er meer budget over om te spenderen aan sterke keywords.

Behulpzame tools

Met een grondig zoekwoordenonderzoek bepaal je moeiteloos de juiste koers. Tal van online keywordtools kunnen je hierin ondersteunen. Je verwerkt verhelderende inzichten over o.a. het zoekvolume en de concurrentie. Deze hulplijnen hebben hun nut alvast bewezen.

1. Google zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner is een gratis initiatief van Google zelf. Je typt één of meerdere voorstellen in de zoekbalk. Vervolgens zie je in één oogopslag hoe vaak deze woorden gezocht worden en hoe hevig de concurrentie woedt. Bovendien is Google gul met zoekideeën, want ze suggereren een heleboel gerelateerde keywords in de zoekwoordplanner.

Google zoekwoordplanner
2. Google Trends

Ook van Google-makelij is de gratis tool Google Trends. Hiermee kan je achterhalen wat populaire zoektermen zijn, in een bepaalde regio en tijdens een bepaalde periode. Vervolgens kan je makkelijk zoekwoorden met elkaar vergelijken. Als kers op de taart draagt Google enkele gerelateerde onderwerpen voor.

Google trends
3. Kwfinder.com

Kwfinder.com is een betalend platform voor keyword research. Wat is het zoekvolume? Hoe moeilijk is het om te scoren? Welke domeinen blinken uit in autoriteit voor jouw topic? Alles komt aan bod. Bovendien speurt de website naar veelbelovende zoekwoorden, die gerelateerd zijn aan jouw keyword. Uiteraard wordt er altijd rekening gehouden met jouw locatie en taal. Benieuwd? Deze keywordtool kan je tien dagen lang testen tijdens een gratis proefperiode.

kwfinder
4. Ahrefs Keywords Explorer

Een laatste bondgenoot voor jouw zoekwoordenonderzoek is Ahrefs Keywords Explorer. Ook deze keywordtool is betalend, maar komt met een goedkoop proefaccount. Zijn meerwaarde? Hij introduceert niet enkel zoekwoorden voor Google, maar ook voor YouTube, Bing, Yahoo … Je wordt getrakteerd op allerlei suggesties, werpt een blik op de moeilijkheidsgraad en ontdekt hoe vaak er werkelijk doorgeklikt wordt op de zoekresultaten.

Ahrefs

C. Targeting

Het belang van targeting

Zonder doordachte targeting blijven glansrijke campagneresultaten uit. Hoe creëer je reële conversiekansen? Door de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment! Daarom onderbouw je je targeting best met buyer persona’s. Dit zijn gedetailleerde profielen van je potentiële klanten. Hun leeftijd, gezinssituatie, opleiding, beroepscategorie, hobby’s … Verplaats je in hun leefwereld, duik in je eigen data en stel enkele personages samen. Zij vertegenwoordigen de specifieke doelgroepen, voor wie jouw diensten of producten interessant zijn.

Soorten doelgroeptargeting

Door je doelgroep in Google Ads af te bakenen, zet je je online campagne stevig op de rails. Dat kan op verschillende manieren, want de targetingopties zijn talrijk. Kruip in de huid van je klant en duik mee in de mogelijkheden.

1. Affiniteit

Wil je mensen bereiken met een bepaalde levensstijl? Passies en interesses die nauw aansluiten bij jouw dienst of product? Met affiniteitsdoelgroepen breng je een publiek in het vizier, dat geboeid is door bepaalde topics. Google laat je hiervoor kiezen uit een waaier aan subcategorieën.

2. Levensgebeurtenissen

Afstuderen, trouwen, verhuizen, kinderen krijgen … Stuk voor stuk onvergetelijke mijlpalen, waar Google slim op inspeelt. Met deze targetingoptie bereik je mensen die een grote stap in hun leven zetten. Vergeet niet dat je doelgroep hier beperkt is: je koopt tenslotte niet elke dag een huis.

3. In-marketdoelgroepen

In-marketdoelgroepen richten de radar op mensen die actief zoeken naar een bepaald product of een specifieke service. Ze lijsten de kanshebbers op en staan op het punt hun aankoop te voltooien. Door hen doelmatig te targetten, breng je jouw brand onder de aandacht.

4. Klantenmatch

Deze optie vertrekt vanuit klantengegevens die jij verzameld hebt: mailadressen, telefoonnummers, postcodes … Op die manier zet je jezelf opnieuw in de kijker bij consumenten, die je merk al goed kennen.

5. Demografie

Van leeftijd, over geslacht, tot ouderlijke status: je kan de demografische kenmerken van je doelpubliek eenvoudig selecteren én combineren. Als resultaat krijg je brede segmenten die enkele algemene karakteristieken delen.

6. Vergelijkbare doelgroepen

Met vergelijkbare doelgroepen neemt Google je al het targetingwerk uit handen. Hij gaat zelf een nieuw publiek aanspreken dat vergelijkbaar is met jouw klantenbestand, op basis van klanten- of remarketinglijsten. Maak je geen zorgen over overlapping, want Google doet een grondige check.

7. Retargeting

Retargeting wordt ondersteund door de cookies op je website. Je gaat namelijk mensen bereiken die je website al bezocht hebben. Deze bezoekers weten precies waar je merk voor staat en toonden al interesse. De ideale hoekstenen voor een conversie! Retargeting is een intelligente piste die zijn vruchten afwerpt, want consumenten zijn tot 70 % meer geneigd om je product in huis te halen wanneer je deze targetingstrategie hanteert.

D. Opbouw van een search ad

Je keywords liggen vast, je doelgroep is omschreven: tijd om je pen te scherpen voor een wervende zoekadvertentie. Er zijn verschillende onderdelen, die allemaal om een aangepast stukje tekst vragen. Hieronder krijg je een korte rondleiding doorheen de opbouw van een Google-advertentie.

Zichtbare URL

De zichtbare URL staat bovenaan in je advertentie en verwijst naar je website-adres. Je domein wordt van A tot Z overgenomen, maar de twee padvelden zet je handig naar jouw hand. Deze tekstblokken moeten namelijk niet overeenkomen met je effectieve URL. Door er een slimme draai aan te geven, schets je een helder beeld van de bestemmingspagina na een eventuele klik. Je hebt telkens vijftien tekens ter beschikking.

Zichtbare url ads

Kop van je advertentie

De kop van je advertentie springt meteen in het oog van de zoeker. Zorg dus voor een strakke copy en zet onmiddellijk de juiste toon. Iedere headline bestaat uit drie delen, die van elkaar gescheiden worden met een verticale streep. Hou het kort en krachtig, want voor elk fragment krijg je maximaal 30 tekens.

Kop advertentie

Beschrijving

In de beschrijvingsvelden kan je jouw bedrijf, product of dienst kort toelichten. Je manoeuvreert binnen twee tekstvakken van telkens 90 karakters. Verwerk belangrijke zoekwoorden in je copy, leg de link met de landingspagina en vraag je af wat de zoeker graag wil lezen. Afsluiten doe je met een call to action (CTA), die mensen over de digitale streep trekt.

Ad beschrijving

Extensies

Extensies vormen de finishing touch van je Google-advertentie. Voeg minstens drie relevante extensie-opties toe, geef doorslaggevende informatie mee en zet de puntjes op de i. Jouw advertentie is klaar om het SEA-landschap te veroveren!

E. Review door Google

Maar voordat jouw campagne als een komeet de lucht in schiet, onderwerpt Google je online advertenties aan een strenge beoordelingsprocedure. Zo willen ze nagaan of je het beleid nauwgezet respecteert. Van kop tot keywords: alle componenten worden strikt geëvalueerd. Tijdens dit proces krijgen je advertenties de status ‘Wordt beoordeeld’. Bij groen licht switcht het label naar ‘Goedgekeurd’.

Heeft een advertentie de test niet doorstaan? Dan wordt hij op geen enkele plaats naar voren geschoven. Maar geen paniek! Onderstaande video licht toe waarom Google soms zoekadvertenties verwerpt. Wanneer je de reden kent, kan je een effectieve oplossing uitstippelen.

7. Meten is weten.

Je campagne gaat van start, de eerste advertenties worden getoond en jij kijkt ongeduldig uit naar het effect. Maar zonder concrete cijfers blijft het gokken naar de impact van je SEA-campagne. Gelukkig speelt Google graag open kaart. Dankzij een waaier aan datagegevens begrijp jij precies hoe jouw advertenties presteren. Ontdek hoe je alles uit je statistieken haalt én wat de belangrijkste parameters zijn.

A. Google Analytics

Dankzij de statistieken in Google Ads kom je te weten hoe vaak je advertenties aangeklikt worden. Maar wat gebeurt er na die bewuste klik? Wat doen bezoekers wanneer ze op je website belanden? Welke pagina’s lezen ze en welke buttons tikken ze aan? Dat zijn raadsels die je kan ontrafelen met Google Analytics. Door dit platform te koppelen met Google Ads krijg je een massa waardevolle input.

Wil je je Google Ads-account verbinden met je Google Analytics-property? Deze video legt stapsgewijs uit hoe je de link legt.

B. Conversies bijhouden

Google Ads is een investering die moet renderen. Daarom is een klare kijk op je conversies essentieel. Hier schiet de functie ‘conversies bijhouden’ je te hulp. Een aankoop voltooien, een formulier invullen, een document downloaden … Stuk voor stuk handelingen die voortvloeien uit je advertenties. Dit proces kan je haarfijn opvolgen dankzij conversion tracking. Je formuleert conversieacties in je Google Ads-account, plakt de conversietrackingcode op doorslaggevende pagina’s (bijvoorbeeld de ‘bedankt’-pagina die verschijnt na een bestelling) en krijgt instant inzicht in de conversies.

Conversie set

C. Autotagging

Wanneer je autotagging inschakelt, voeg je automatisch een gclid-parameter (Google Click Identifier) toe aan de URL’s van je landingspagina’s. Het resultaat luidt bijvoorbeeld www.chopier.be/?gclid=123abc.

Via deze aangepaste link transporteer je nuttige informatie over je websiteverkeer naar Google Analytics. Welk zoekwoord leidde bezoekers naar je website, welke advertentie werd getriggerd, wat is de Google Ads prijs voor deze klik … ? Een extra bron van informatie, zonder dat de bezoeker er iets van merkt.

Opgelet.

De functie ‘autotagging’ is standaard uitgeschakeld in Google Ads. Aan jou om hem handmatig te activeren bij je accountinstellingen.

autotagging

D. Belangrijke cijfers

Loop je verloren in het cijferdoolhof van Google Ads? Geen nood! Wanneer je weet welke statistieken er écht toe doen, wordt navigeren een fluitje van een cent. Deze data helpen je om het bos door de digitale bomen te zien, want ze schetsen een grondig beeld van jouw campagneprestaties.

CTR

Het kwam eerder al aan bod: de click-through rate is het aantal kliks ten opzichte van het aantal vertoningen, uitgedrukt als percentage. Schrijft je advertentie een aanzienlijke CTR op zijn conto? Dan interpreteert Google dit als een sterk signaal van relevantie. Hiervoor word je beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. Dit maakt van de CTR een uitstekende maatstaf voor jouw SEA-campagne. Een laag percentage is een teken dat je advertentie niet aanslaat. In dat geval zijn strategische bijsturingen aan de orde.

Wanneer spreek je van een goede click-through rate in Google Ads? Moeilijk te zeggen, want dit hangt nauw samen met je sector, concurrentie en advertentiepositie. Om je toch een idee te geven: in 2020 bedroeg de gemiddelde CTR voor zoekadvertenties 3,17 % over alle sectoren heen.

Gemiddelde CPC

De gemiddelde CPC geeft aan hoeveel jij gemiddeld moet neertellen voor één klik. Hou in je achterhoofd dat dit niet hetzelfde is als de maximum CPC (het hoogste bedrag dat je bereid bent te betalen per klik). Net zoals de CTR wordt de kostprijs bepaald door tal van factoren, en ook hier speelt je branche een rol. Zo zijn de duurste Google zoektermen in de Verenigde Staten terug te vinden in de juridische sector. Voor het keyword ‘offshore accident lawyer’ loopt het prijskaartje op tot maar liefst $ 815 per klik.

Vertoningen

Om de kliks binnen te rijven, moeten jouw advertenties eerst voorgelegd worden aan je doelpubliek. Vertoningen wijzen op het aantal keer dat je advertentie effectief weergegeven werd in de zoekresultaten. Wanneer dit cijfer laag ligt, blijft bijgevolg ook je websiteverkeer beperkt.

Kosten

In de kolom ‘kosten’ maakt Google de totaalsom. Jij selecteert een bepaalde periode, Google berekent hoeveel je hebt gespendeerd aan search engine advertising. Je kan dit nagaan op campagne-, advertentiegroep- of advertentieniveau.

Conversies en conversiepercentage

Conversies zijn één van de speerpunten van je campagne. In de statistieken kan je zien hoeveel acties jouw advertenties exact genereren. Daar bovenop geeft Google ook het conversiepercentage mee: het gemiddeld aantal conversies per advertentie-interactie. Springen specifieke advertenties in het oog met imponerende conversieresultaten? Dan kan je overwegen een versnelling hoger te schakelen en het budget op te trekken. In 2020 lag het gemiddelde conversiepercentage in Google Ads op 3,75 %.

Kosten per conversie

Je weet nu hoeveel conversies SEA je oplevert, maar vraagt je af wat het kostenplaatje hiervoor bedraagt. Google deelt je uitgaven door het aantal conversies en legt de gemiddelde kostprijs aan je voor. Hoe lager de gemiddelde kost per conversie, hoe interessanter voor jou!

Tip: haast en spoed is zelden goed.

Je verwacht dat je SEA-campagne presteert en rendeert. Logisch! Maar vergeet niet dat de kliks en leads niet vanaf de eerste minuut binnenstromen. Laat de algoritmes hun werk doen en gun Google minstens drie maanden tijd om je advertenties bij te scherpen, voordat je conclusies trekt. Het is normaal dat je campagnes tijdens de eerste weken nog niet winstgevend zijn, maar de investering loont op langere termijn.

8. Je campagne optimaliseren.

Google Ads begeleidt je richting meer omzet, maar je zit nog steeds zélf achter het stuur. Je SEA-campagnes regelmatig finetunen, is cruciaal in jouw weg naar de Google-top. Hieronder vind je enkele strategische pistes, die je kunnen helpen om je advertenties bovenaan de pagina te plaatsen. Kritisch evalueren, doordacht optimaliseren!

A. Bodaanpassingen

Met een scherpe blik op je targeting kom je al een heel eind. Vanuit welke regio zijn er veel kliks afkomstig? Op welk toestel worden je advertenties vaak weergegeven? In welke leeftijdscategorie slaat de campagne aan? Op basis van deze info kan jij je bod moeiteloos verhogen of verlagen. Bodaanpassingen zijn mogelijk op alle niveaus: van campagne, over advertentie, tot zoekwoord. Zo wordt je budget efficiënt ingezet.

Locatie

Je SEA-campagnes kunnen uiteenlopende resultaten optekenen, afhankelijk van de streek. Met bodaanpassingen speel je kort op de bal. Je kan het budget bijstellen per land, stad of regio. Zo worden je zoekadvertenties frequenter, of net minder vaak tentoongesteld in een specifieke locatie.

Advertentieplanning

Duik in je advertentieplanning, doorspit de timings en evalueer wat de meest interessante tijdstippen zijn voor jouw campagne. Misschien doen je advertenties gouden zaken op donderdag, of komt je campagne echt op stoom tussen 18.00 uur en 20.00 uur? Door je bod tactisch bij te stellen, kan je je budget slim spenderen op het juiste moment.

Apparaten

Opent de smartphone digitale deuren voor je campagnes? Voldoen de resultaten op tablet niet aan je verwachtingen? Scoor je hoog op desktop? In Google Ads kan je pijlsnel uitpluizen hoe je advertenties presteren op elk toestel. Door je bod te verhogen, worden je advertenties vaker weergegeven bij zoekopdrachten op een bepaald apparaat. Als je jouw bod verlaagt, zet je minder budget in op een specifiek apparaat.

Demografie

Hoe beter je jouw doelgroep bereikt, hoe groter de kans op succes. Ook hier steken bodaanpassingen een handje toe. Je kan je bod flexibel afstemmen op geslacht, leeftijdscategorie of inkomensbereik, zodat jouw ‘ideale’ klanten vaker in aanraking komen met jouw advertenties.

B. Zoekwoorden updaten

Je zoekwoorden verdienen een regelmatige check-up. Je neemt hun prestaties onder de loep, stelt je koers soepel bij en tilt je campagne naar een hoger niveau. Zijn er keywords die geen digitale potten breken? Verschijnen je advertenties spontaan bij irrelevante zoektermen? Stel ze in als uitsluitingszoekwoord en vermijd dat er budget verspild wordt. Wanneer uitsluitingszoekwoorden van toepassing zijn op meerdere campagnes, kan je ze bundelen in een overkoepelende uitsluitingslijst.

C. Advertenties pauzeren

Zelfs met tal van aanpassingen blijven sommige advertenties of zoekwoorden ondermaats presteren. Lukt het niet om de beoogde CTR te bereiken? Dan is het soms beter om de digitale knoop door te hakken. Door de pauzeknop in te drukken, vermijd je dat deze advertenties verschijnen in de zoekresultaten. Het voordeel? Ze kunnen je geen kosten meer aanrekenen, waardoor er meer geld vrijkomt voor advertenties die wél sterk optreden. Bovendien verhinder je ook een negatieve impact op je quality score.

D. Advertentietekst herschrijven

Spot je een lage CTR? Je advertentietekst herschrijven is een mogelijke manier om dit probleem te tackelen. Mogelijks wordt je doelpubliek onvoldoende getriggerd, of is het verband met de zoekwoorden te vaag. Leg je advertentieteksten naast elkaar, vergelijk hun resultaten en trek je conclusies. Wat werkt goed, wat niet? Wanneer je de CTR niet opgekrikt krijgt, kan je er altijd voor kiezen om de advertentie te pauzeren of verwijderen.

9. SEA in cijfers.

Van opzetten tot optimaliseren: je bent helemaal mee met de basics van SEA en Google Ads. Tijd om zelf aan de slag te gaan! Search engine advertising is een resultaatgerichte piste om jouw bedrijf te laten groeien. Deze klinkende cijfers zetten nog maar eens in de verf waarom ondernemers massaal de SEA-kaart trekken.

A. SEA: een miljardenbusiness

Dat er flink wat geld rondgaat in search engine advertising is al langer duidelijk. Niet verwonderlijk, aangezien zoekmachines de bron zijn van maar liefst 93 % van het totale websiteverkeer. Google spant op alle vlakken de kroon en zet maximaal in op SEA. Dat legt hen geen windeieren, want in 2020 was zo’n 80,5 % van hun inkomsten afkomstig uit digitale reclame. Het totaalbedrag wordt geschat op ongeveer 146,92 miljard dollar. Een aanzienlijk bedrag dat de afgelopen twee decennia jaarlijks significant steeg, zoals je duidelijk kan zien in onderstaande grafiek.

Omzet digitale advertenties

B. Groot bereik

Bedrijven pompen grote sommen geld in Google Ads, in de hoop om mee te surfen op het verregaande bereik van de zoekmachine. Elke seconde worden er gemiddeld 83.787 zoekopdrachten geregistreerd. Bovendien krijgt maar liefst 90 % van alle internetgebruikers Google-advertenties voorgeschoteld. 49 % van hen geeft aan ook effectief te klikken op online advertenties. Geen wonder dat veel ondernemers een graantje proberen mee te pikken.

C. Een slimme investering

Maar is SEA de moeite waard? De cijfers bevestigen alleszins van wel! Adverteren op Google leidt gemiddeld tot 9 % extra kliks en 10 % meer impressies. Het doorsnee bedrijf slaagt erin om zijn investering in Google Ads te verdubbelen. Daar is een logische verklaring voor. Bezoekers afkomstig via digitale advertenties zijn 50 % meer geneigd om een aankoop te voltooien dan organische bezoekers. Het websiteverkeer dat gecreëerd wordt door online campagnes vertaalt zich dus effectief in meer conversies.

10. De trends van SEA

SEA staat nooit stil: machine learning verbetert continu en Google schudt regelmatig nieuwtjes uit zijn mouw. Wat mag je in de toekomst verwachten? Fast forward naar enkele trends die het digitale landschap de komende jaren zullen domineren!

A. Verbeterde targeting

Een gerichte targeting is zonder twijfel één van de stokpaardjes van Google Ads. Hiermee onderscheiden ze zich stevig van offline reclamevormen. Bijgevolg blijven ze zich hierop toespitsen. Doelgroepen worden steeds concreter en de specifieke targetingopties nemen toe. Google trekt alle registers open, zodat jij de juiste mensen bereikt en de conversiekansen voor het grijpen liggen.

B. Meer responsieve zoekadvertenties

In 2018 lanceerde Google responsieve zoekadvertenties. Jij creëert tot vijftien headlines en vier beschrijvingen, het algoritme mixt en matcht naar hartenlust. Het platform test verschillende combinaties uit, om eigenhandig tot de meest succesvolle versie te komen. Automatisering voert hier duidelijk de boventoon, want zelf heb je weinig controle over de getoonde advertenties.

De functies voor responsieve advertenties werden in 2020 verder uitgebreid. Daarom verwacht men dat Google haar focus in de toekomst hierheen gaat verschuiven.

C. Focus op slimme biedstrategieën

Ook op vlak van biedstrategieën zal automatisering in de toekomst de bovenhand nemen. Het gevolg? Google deelt de lakens uit, waardoor jij de biedingen niet langer zelf bepaalt. De optie ‘handmatige CPC’ zal uiteindelijk verdwijnen. Met de focus op smart bidding en machine learning wil Google de kwaliteit van je SEA-campagnes op punt zetten, terwijl jij tijd én geld bespaart.

D. Voice search

Voice search is aan een opmars bezig dankzij de alom aanwezige smartphones. Dit kan jouw campagnes in de toekomst sterk beïnvloeden. Terwijl getypte zoekopdrachten doorgaans vrij beperkt zijn, bevatten ingesproken zoekopdrachten veel meer woorden. Reden te meer om ook oog te hebben voor de zogenaamde long-tail keywords en vragen te gebruiken, zoals ‘hoeveel kost een copywriter?’. Kortom: het wordt nog belangrijker om je te verplaatsen in het standpunt van je potentiële klanten.

E. Inzetten op lokaal

Maar liefst 46 % van alle zoekopdrachten in Google heeft een lokale focus. Bovendien heeft de coronacrisis ons gestimuleerd om bedrijven in de buurt een hart onder de riem te steken. Google spotte de shift, schakelde razendsnel en schaafde haar lokale campagnes bij, zodat ondernemers meer klanten naar hun fysieke adres lokken. Winkelverkoopmetingen, lokale diensten-advertenties, een Google Bescherming-badge die terugbetaling van Google belooft aan ontevreden klanten … Deze nieuwigheden doen vermoeden dat de lokale trend een blijver is, en dus niet mag ontbreken in je SEA-plan.

11. Aan de slag.

SEA is geen magische hocus pocus, maar een voortdurend proces dat regelmatige aandacht vereist. Campagnes opzetten, budgetten bijstellen, advertenties vergelijken, zoekwoorden uitsluiten … Door continu te experimenteren en te optimaliseren, boek je de beste resultaten. Heb je nog vragen over adverteren op Google? Heb je nood aan een digitale partner die je rangen versterkt? De SEA-specialisten van Chopier rollen met plezier hun expertise uit!

Start met online adverteren
MAAK EEN AFSPRAAK
Chopier logo
2024 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right