Je Google Ads-campagne loopt, de bezoekersaantallen gaan in stijgende lijn en jij kan de extra omzet al bijna ruiken. Bezoekers op je website krijgen, is één ding. Ze effectief laten converteren, is een compleet ander verhaal! Gelukkig heeft Google alle tools in huis om je optimaal te ondersteunen. Met retargeting bouw je de digitale brug van bezoekers naar klanten.
Met deze slimme targetingstrategie richt je de radar op potentiële klanten, die je website al eerder bezochten. Ze lazen je laatste blog, scrolden door het productaanbod, voegden items toe aan hun winkelmandje … maar gingen nog niet over tot actie om effectief te kopen of je te contacteren. Toch weet je met 100 % zekerheid dat deze doelgroep al bekend is met je merk. Stevige fundamenten om op verder te bouwen! Door deze leads opnieuw te bereiken via retargeting, kan je hen heractiveren en richting een conversie gidsen.
Retargeting in Google Ads is een interessante tactiek om je SEA-campagne naar een hoger niveau te tillen. Nog niet overtuigd? De voornaamste voordelen worden hieronder kort toegelicht.
Bron: https://www.signifimedia.com.au/8-remarketing-statistics-you-need-to-be-aware-of-in-2020/
Google Ads volgt doorgaans een standaardstramien: biedingen instellen, zoekwoorden selecteren, advertenties samenstellen … Maar voor retargeting zijn er enkele aandachtspunten, die je niet over het hoofd mag zien. Verdiep je in deze belangrijke stappen en je bent helemaal klaar om jouw retargetingcampagne af te trappen.
Retargeting vertrekt vanuit een codefragment dat je op jouw webpagina’s plakt of implementeert via Google Tag Manager. Wanneer deze remarketingtag up and running is, gaan cookies allerlei informatie over je bezoekers bijhouden. Dankzij deze data kan jij remarketinglijsten opstellen voor je SEA-campagnes. Hierin verzamel je alle websitebezoekers, die dezelfde interacties hadden met jouw website. Hun gegevens worden maximaal 540 dagen bewaard, daarna worden ze automatisch verwijderd (tenzij ze jouw website opnieuw bezoeken).
Wil je jouw remarketingtag activeren? Deze video beschrijft de verschillende stappen die je onderneemt, wanneer je Google Tag Manager gebruikt.
Een bezoeker targetten die je homepage 278 dagen geleden bezocht? Weinig kans dat dit leidt tot een conversie. Het is beter om je remarketinglijsten op te delen in relevante segmenten: bezoekers van de afgelopen maand, potentiële klanten die een gevuld winkelmandje achterlieten, mensen die een specifieke productpagina bekeken … Denk na over de customer journey, breng de mogelijke opportuniteiten in kaart en stel je doelgroepen doordacht samen.
Net zoals andere Google-campagnes hangt retargeting samen met een specifieke biedstrategie. In dit scenario zijn er twee opties. Een eerste mogelijkheid is om je huidige zoekwoorden te ondersteunen met bodaanpassingen. Snuisterde een bezoeker de afgelopen 30 dagen door je productaanbod? Dan kan je het bod bijvoorbeeld met 20 % verhogen, om meer conversies in de wacht te slepen. Een tweede piste is om je zoektermen te updaten. Wanneer iemand duidelijke affiniteit met je brand vertoont, kan je inzetten op bredere keywords.
Tip: je kan retargeting ook toepassen in display-, video- of appcampagnes. Op die manier kan je voormalige bezoekers opnieuw bereiken via o.a. banners en filmpjes.
Met retargeting geef je jouw campagnes en conversies een flinke boost. Nood aan een digitale partner die de juiste scope bepaalt? De SEA-specialisten van Chopier spelen alle retargetingtroeven strategisch uit.
Wenst je van start te gaan met retargeting? Laat het ons weten!