De digitale wereld evolueert continu en ook Google Ads staat nooit stil. Door aan de lopende band nieuwe features te lanceren, speelt Google slim in op de noden van haar gebruikers. Eén van de belangrijkste wijzigingen van de afgelopen jaren? De introductie van responsieve zoekadvertenties, die geleidelijk aan belang winnen. Deze blog vertelt je er alles over!
Responsieve zoekadvertenties zijn een flexibele advertentievorm, waarbij optimalisatie met stip op één staat. Het verschil met andere tekstadvertenties? Hier staat Google stevig aan het roer. Wanneer je een responsive search ad opstelt, pen je zelf de copy neer. Je schrijft 3 tot 15 koppen en 2 tot 4 beschrijvingen. Vervolgens is Google aan zet. Het algoritme gaat je teksten combineren, test verschillende advertenties uit en buigt zich over de prestaties. Op deze manier navigeer je vlotjes naar de meest succesvolle variant. Een flinke prestatieboost voor je SEA-campagne!
De verwachting is dat Google haar responsieve zoekadvertenties in de toekomst steeds prominenter naar voren zal schuiven. Op deze manier wil het platform haar gebruikers nog beter ondersteunen, zodat ze het onderste uit de SEA-kan halen. Hoe kan jij profiteren van deze responsive search ads? De voornaamste voordelen worden hieronder opgesomd.
Zin om aan de slag te gaan met responsive search ads? Er is niets moeilijks aan! Enkele kliks, een paar wervende tekstjes en je trapt een ambitieuze SEA-campagne af. De verschillende stappen lees je hier in een notendop.
Tip: zorg ervoor dat alle koppen en beschrijvingen die je neerpent op zichzelf kunnen staan. Je items worden in willekeurige volgorde weergegeven door Google. Daarom is het belangrijk dat ze altijd relevant zijn, zowel afzonderlijk, als in combinatie met andere teksten.
Responsieve zoekadvertenties brengen één nadeel met zich mee: als adverteerder heb je geen controle over de combinaties die verschijnen in de zoekresultaten. Google houdt de touwtjes strak in handen. Toch voorzien ze een manier waarop jij het resultaat kan beïnvloeden. Zo kan je koppen en beschrijvingen vastpinnen op een bepaalde positie, waarop ze altijd getoond moeten worden. Google raadt echter af om deze tactiek toe te passen. Je voorkomt dat alle versies ten volle getest kunnen worden, waardoor je optimalisatie in het water valt.
Tip: hangt je onderneming vast aan strenge wettelijke vereisten? In dat geval kan je wel teksten vastpinnen in je responsieve advertenties. Zo garandeer je dat je op elk moment 100 % in orde bent met de regelgeving.
Met al deze kennis op zak hebben responsive search ads geen geheimen meer voor jou. Wil je nog meer weten? Nood aan een partner die een kritische blik op jouw online campagnes werpt? De Google Ads-experts van Chopier doen met plezier hun SEA-boekje open!