Google penalty? Vijf stappen om je rankings terug te krijgen

Google penaltyVaak brengen marketeers of zaakvoerders in een website wijzigingen aan die een Google Penalty veroorzaken. Dat komt doordat Google erop gebrand is om voor de gebruikers waardevolle informatie naar voren te halen, terwijl webmasters graag hun site onder de aandacht brengen. Het is heel menselijk om in je ijver je eigen site te promoten, de grens te overschrijden van wat volgens Google aanvaardbaar is (vooral als je niet weet waar die grens ligt). Wat bedoeld was als SEO, pakt dan precies omgekeerd uit: je website scoort slecht. Gelukkig is het niet moeilijk om van een Google penalty weer af te komen. We geven je hieronder de vijf stappen die daarvoor nodig zijn.

Wat is een Google penalty?

Een Google Penalty houdt in dat Google de score van je site in zoekresultaten verlaagt, vanwege de verdenking dat je hebt geprobeerd die score (of de score van andere sites) kunstmatig te beïnvloeden. Als dat werkelijk zo is, bijvoorbeeld doordat je beheerders van andere sites hebt betaald om naar jou te verwijzen, weet je wat je te doen staat. Penalty’s kunnen ook het resultaat zijn van een update van de algoritmes van Google, of van een handmatige controle.

Hoe herken je een Google penalty?

Van een handmatige Google-penalty krijg je bericht via e-mail, dus dat is simpel. Maar ook automatisch toegekende penalty’s laten herkenbare sporen na. Je website zakt dan immers in de zoekresultaten. Meer specifiek is elk van de volgende gebeurtenissen een sterke aanwijzing dat je site een penalty heeft gekregen.

  • Zoeken op je eigen site (site:mijndomein.nl zoekterm) levert geen resultaten meer op.
  • Als je zoekt op je eigen merknaam, komt jouw site niet ergens bovenaan.
  • Je website scoort slecht bij een zoekopdracht waarmee je voorheen hoog eindigde.
  • In de zoekresultaten duikt niet jouw homepage op, maar een minder belangrijke pagina.
  • Je Toolbar PageRank is ineens gedaald. Maar pas op: de Toolbar PageRank is veelal verouderd.
  • De Google cache-versie van je site (in te zien door op het groene pijltje in de zoekresultaten te klikken) ontbreekt.

“Google is streng maar rechtvaardig. Als je er goed voor gaat zitten en systematisch te werk gaat,
is het niet moeilijk om van een Google-penalty te herstellen.”

In vijf stappen van een Google penalty herstellen

Stap 1: maak een overzicht van alle inkomende links. Dit kan met hulpmiddelen zoals Google Search Console, Majestic.com, ahrefs.com en Open Site Explorer. Verzamel ze in een spreadsheet en sorteer ze op domeinnaam.

Stap 2: scheid de kunstmatige van de natuurlijke links. Upload de lijst slechte links in de Disavow-tool van Google (disavow = niet erkennen). Let op: de nieuwe lijst vervangt een eventuele vorige lijst. Upload dus steeds je complete disavow-bestand, niet alleen een aanvulling.

Stap 3: dien een verzoek tot heroverweging in. (Dit is alleen nodig als je een melding hebt ontvangen. Heb je geen melding ontvangen, dan zou het verkeer naar je site “vanzelf” weer moeten toenemen nadat Google je site opnieuw geïndexeerd heeft.) Het kan ongeveer een week duren voordat je een antwoord van Google ontvangt op je verzoek tot heroverweging.

Stap 4: onderzoek de voorbeeld-links die Google in het antwoord vermeldt. Probeer na te denken waarom Google deze koppelingen niet vertrouwt, en zoek in de oorspronkelijke lijst (stap 1) naar links met hetzelfde probleem. Voeg ze toe aan je disavow-bestand. Upload het bijgewerkte disavow-bestand met de Disavow-tool van Google.

Stap 5: dien opnieuw een verzoek tot heroverweging in. Met een beetje geluk krijg je bericht dat de penalty is ingetrokken. Met een beetje pech moet je terug naar stap 4.

Hoe herken je kunstmatige links?

Van de vijf hierboven genoemde stappen is de tweede de lastigste: “scheid de kunstmatige van de natuurlijke links”. Hoe weet je welke links Google ziet als pogingen om je score oneigenlijk te beïnvloeden? Voor een deel is dat een kwestie van ervaring (huur eventueel een specialist in), maar voor een deel kun je het met een beetje boerenverstand ook aanvoelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • links van sites met een slechte reputatie;
  • links die weinig relevant zijn;
  • links vanuit andere taaldomeinen.

Wat kan je nadien verwachten?

Hoe vervelend een Google Penalty ook is, als je hem eenmaal hebt verholpen, ben je er ook helemaal vanaf. Google zal je niet uit wraak blijven plagen met lage scores. Google wil alleen maar dat je site werkelijk toegevoegde waarde heeft voor de gebruikers van het internet. Trek lessen uit de penalty en, meer algemeen, houd je aan Googles richtlijnen voor webmasters. Het loont om deze richtlijnen te bestuderen en te implementeren. Niet alleen verklein je de kans op een penalty, maar ook verhoog je op deze manier voor je bezoekers de waarde van je website.