Een chronologisch overzicht van Google updates 2014 – 2015

Google updatesHoe vaak Google updates uitbrengt van zijn algoritmes om de positie van websites in zoekresultaten te bepalen, weet alleen het bedrijf zelf. Wel weten we hoe vaak Google met een officiële update komt. Daarnaast zijn er soms sterke aanwijzingen voor een tussentijdse SEO update. Het lijkt er dus op dat Google continu zijn algoritmes verbetert, en dat is ook eigenlijk wel logisch. Er zullen altijd nieuwe manieren worden bedacht om de zoekresultaten te manipuleren, en los daarvan schrijden de technieken voort om te bepalen hoe nauwkeurig een webpagina bij een zoekvraag aansluit.

Google updates in 2014

In 2014 kwamen maar liefst 12 Google updates uit. De eerste was in februari. Dit wordt de “Top Heavy 3 Update” genoemd. Het is een aanpassing van het Page Layout Algorithm, waardoor pagina’s die beginnen met buitensporig veel advertentiemateriaal worden geweerd uit de zoekresultaten. In mei 2014 verscheen “Payday Loan Algorithm 2.0“. Het was een aanpassing van het Spam Algorithm, bedoeld om de hoeveelheid spam in zoekresultaten terug te dringen. In dezelfde maand (mei 2014) verscheen ook Panda 4.0. Met deze update bevorderde Google dat websites hoger eindigen in de zoekresultaten naarmate de kwaliteit van de aangeboden informatie hoger is. Kort daarna, in juni 2014, bracht Google al een opvolger uit: “Payday Loan Algorithm 3.0“. Weer een maand later, in juli 2014, verscheen de “Google Local Algorithm Update”. Deze update moest de resultaten van plaatsgebonden zoekopdrachten (zoals “hotel in Amsterdam”) verbeteren, maar de meningen zijn verdeeld over dit werkelijk goed heeft uitgepakt. In augustus kwam de “HTTPS Update“. Sindsdien geeft Google beveiligde websites (die HTTPS gebruiken) voorrang boven onbeveiligde sites.

Google authorshipAugustus 2014 was ook de maand van “Google Authorship Removed”. Tot dan kreeg de gebruiker bij elk zoekresultaat ook de naam van de auteur (voor zover bekend) te zien, maar daar kwam met deze update een einde aan. In september bracht Google Panda 4.1 uit, net als Panda 4.0 gericht op een voorkeursbehandeling voor sites van hoge kwaliteit. In oktober kwam Google met de “Penguin 3.0 Update”, gericht op het wegfilteren van spam. Eveneens in oktober verscheen “Pirate Update #2”, bedoeld om piratensites (die het auteursrecht schenden) te weren uit de zoekresultaten. Tot slot, in december 2014, verschenen nog “Penguin 3.0 Extended” en “Pigeon”, een verbetering en uitbreiding (met vlieginformatie) van het Google Local Algorithm. Over Penguin zei Google bij die gelegenheid dat het plan was om steeds nieuwe optimalisaties uit te brengen.

Google updates in 2015

In de loop van 2015 heeft Google ook weer regelmatig een SEO update uitgebracht. Zo maakte Google op 21 april 2015 de invoering van het algoritme “Google Mobile Friendly” bekend. Gebruikers die op een mobiel toestel iets opzoeken, krijgen sindsdien in de zoekresultaten alleen mobiel-vriendelijke sites te zien. In mei volgde de “Google Core Quality Update”, ook wel “Phantom Update” genoemd omdat Google weinig details losliet. Vermoedelijk betreft het een update van het algehele basis-algoritme om de score van een site te bepalen. In juli kwam “Panda 4.2” uit, de eerste update sinds september 2014 van Panda, het algoritme om de kwaliteit van de informatie op de webpagina mee te laten wegen. In oktober 2015, ten slotte, verscheen het “Hacked Sites Algorithm“. Deze update is erop gericht, sites te herkennen (en te verwijderen uit de zoekresultaten) die door kwaadwillenden van buitenaf zijn aangepast om bijvoorbeeld te adverteren voor imitatie-merkgoederen, illegale drugs enzovoorts.

Onofficiële updates

De lijst officiële updates alleen al is indrukwekkend lang, maar naar alle waarschijnlijkheid voert Google ook tussentijds updates door, zonder daar ruchtbaarheid aan te geven. Het ligt voor de hand dat Google in het kat-en-muisspel niet altijd het achterste van zijn tong laat zien. In maart 2014 gingen er geruchten over een “Soft Panda Update”. Veel webbeheerders zagen opvallende veranderingen in de scores van hun sites, maar Google heeft nooit iets meegedeeld over een eventuele wijziging rond die tijd van het algoritme om scores te bepalen. Iets dergelijks gebeurde een maand later, in april 2014. Ook in februari 2015 zagen webbeheerders plotseling drastische veranderingen in de scores van hun sites, wat een duidelijke aanwijzing lijkt voor een belangrijke update van Google. Echter, Google heeft nooit bevestigd dat het algoritme rond die tijd ingrijpend is veranderd.

Conclusie

Als we alle waarnemingen combineren, zien we dat Google in de afgelopen twee jaar zeer regelmatig een officiële of onofficiële SEO update heeft uitgebracht. Blijkbaar is Google voortdurend bezig om de zoekresultaten bij te sturen. En met reden! Het bedrijf heeft een reputatie hoog te houden als zoekmachine die alle andere zoekmachines overbodig maakt. Je moet bij wijze van spreken blind op de zoekresultaten kunnen vertrouwen. Maar juist daarom is het voor veel partijen aantrekkelijk om door kunstgrepen hoog bij Google te scoren. De missie van Google is om alleen die sites een hoge score te geven die ook werkelijk een hoge positie in de zoekresultaten verdienen. Dat je op je zoektocht naar informatie over dit onderwerp uitgerekend op onze pagina terecht bent gekomen, en dat je dit artikel tot het einde toe gelezen hebt, bewijst dat Google steeds beter wordt precies die pagina voor je te zoeken die je nodig hebt.