De 30 slechtste SEO technieken die er bestaan

30 seo techniekenDe vraag “Waarom scoort mijn website slecht?” is meestal simpel te beantwoorden: “Je hebt je niet gehouden aan Googles richtlijnen voor webmasters“. Maar dat is een dooddoener. Die richtlijnen zijn omvangrijk, en niet altijd helder. Er zijn veel manieren om met de beste bedoelingen je website zodanig aan te passen dat je per ongeluk je eigen ranking omlaag haalt. In het volgende zetten we 30 zaken op een rij die de ranking van je website schaden.
                                                                                                                                            

Links van slechte kwaliteit

De score van je site wordt mede bepaald door die van andere sites waarheen je linkt of die naar jou linken. Je website scoort slecht als hij “verkeerde vrienden” heeft.

1. Links kopen of huren. Dit geldt als een poging om je score te manipuleren. Het kan lang goed gaan, maar als je grote aantallen foute links koopt, ben je het haasje.
2. Overmatig links uitwisselen. Je mag heus wel reclame maken voor sites die reclame maken voor jou, als je het maar niet op grote schaal schaal doet.
3. Links vanuit sites in een andere taal. Google gaat ervan uit dat bezoekers van jouw site weinig hebben aan materiaal in een andere taal.
4. Links vanuit forums. Als je op een forum een bericht achterlaat met een koppeling naar jouw site, gebruik dan het attribuut rel=”nofollow”.
5. Blog-netwerken. Google ziet ieder blog-netwerk als mogelijke poging om de score van sites te manipuleren. Verwijder dergelijke inkomende verwijzingen.
6. Links naar verdachte sites. Verwijs nooit naar ethisch of juridisch dubieuze sites, of sites die bij Google laag scoren.

Ook de plaats op je site waar je links plaatst,
kan voor Google reden zijn om je ranking te verlagen.

7. Voetteksten met links. Als navigatiehulp is dit legitiem, als middel om oneigenlijke links toe te voegen is dit uit den boze.
8. Weggestoken links. Probeer niet links te verstoppen in script-bestanden, want Google is slim in het herkennen van rare links op rare plaatsen.
9. Site-brede links. Google controleert op onnatuurlijke patronen in links. Verwijs niet op elke pagina naar de maker van de site.
10. Verborgen links. Zorg dat alle links goed zichtbaar zijn voor de gebruiker. Geef ze bijvoorbeeld geen kleur die wegvalt tegen de achtergrond.
11. Overmatig gebruik van ankerteksten. Sinds de Penguin update van 2012 kun je maar beter niet kunstmatig sleutelwoorden in ankerteksten verwerken.
12. Advertorials. Een advertorial (ogenschijnlijk objectieve tekst, doorspekt met betaalde links) geldt als poging om de scores van sites te manipuleren.
13. Pagina’s van slechte kwaliteit.

Je website scoort slecht met slechte content

In de begindagen keek Google vooral naar de onderlinge links tussen websites,
maar tegenwoordig tellen veel meer factoren mee.

14. Advertenties overheersen. Adverteren mag, maar het het zwaartepunt van je webpagina’s moet liggen bij bruikbare informatie.
15. Te veel of te weinig uitgaande links. Google ziet graag dat je verwijst naar vergelijkbare sites, maar houd het binnen natuurlijke aantallen.
16. Gekopieerd materiaal. Google ziet graag unieke teksten die goed geschreven zijn. Bij twijfel kun je Copyscape en CopyGator gebruiken om duplicaten te ontdekken.
17. Overmatig veel meta-sleutelwoorden. Manipuleren met meta-sleutelwoorden is zo eenvoudig, dat zoekmachines grote aantallen ervan wantrouwen. Gebruik er hoogstens vijf per pagina.
18. Spam in reactievelden. Kunnen gebruikers op je site een reactie plaatsen, verwijder dan regelmatig eventuele reacties die spam bevatten.
19. Overmatig veel sleutelwoorden. Ga af op je gevoel welke sleutelwoorden-dichtheid nog natuurlijk is.

Technische kant speelt een grote rol

Zoekmachines willen gebruikers alleen doorsturen naar technisch goeie websites.
Met de volgende zaken geef je een slecht visitekaartje af.

20. Meermalen de H1-tag gebruikt (Uitgezonderd bij HTML 5). Zorg voor een goede structuur van de pagina, met één H1-tag waaruit Google kan raden waar de pagina over gaat.
21. Foutcodes. Verhelp foutsituaties direct, en controleer met HTTP Header Check van WebConfs dat je server geen onzichtbare foutmeldingen afgeeft.
22. Lange laadtijd. Bezoekers houden niet van lang wachten voordat je site is geladen, zoekmachines dus ook niet. Verhelp alles wat je site langzaam maakt.
23. Redirecten. Met een 301-redirect neem je niet alleen de score mee van je ene naar de andere site, maar ook een eventuele Google-penalty.
24. Slechte mobiel-versie. Zorg dat een toestel dat volgens de user agent mobiel is, altijd een voor mobiele apparaten geoptimaliseerde versie krijgt.
25. Overmatige optimalisering. Je kunt in je SEO-ijver ook te ver gaan. Houd het materiaal op je site zo natuurlijk mogelijk.

Buiten de bovengenoemde categorieën zijn er nog een aantal andere zaken die de
ranking van je site omlaag kunnen halen.

26. Vertrouw niet op bedrijven die beloven met eenvoudige middelen jouw site naar de top van de zoekresultaten te stuwen.
27. Advies over black hat SEO. Sites met adviezen over ongeoorloofde manieren om de score bij zoekmachines te verbeteren, scoren bij zoekmachines laag.
28. Verdachte sleutelwoorden. Bepaalde sleutelwoorden die veel in spam worden gebruikt, zijn taboe.
29. Domein met een sleutelwoord. Domeinnamen met een hoge attentiewaarde kunnen bedoeld zijn om mensen en zoekmachines op het verkeerde been te zetten.
30. Spam-meldingen. Google heeft een online formulier waar gebruikers spam-sites kunnen melden. Misschien heeft iemand jouw site via dat formulier aangemeld.