5 SEO technieken die hun waarde verloren hebben

SEO techniekenDe tijden veranderen. SEO technieken die vroeger effectief waren, hoeven dat nu niet meer te zijn. Dat komt doordat zoekmachines steeds slimmer worden. Eigenlijk is dat goed nieuws. Niet alleen voor jou, maar ook voor je concurrenten wordt het steeds moeilijker om een website door middel van kunstgrepen hoog in de zoekresultaten te laten eindigen. Je moet gewoon zorgen dat je site daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft voor je bezoekers, door informatie van hoge kwaliteit te bieden en te presenteren op een wijze die ook voor de modernste (mobiele) toestellen geschikt is. In het navolgende zetten we een aantal praktijken op een rij die niet of nauwelijks meer werken.

1. Infographics om in de belangstelling te komen

Om aantrekkelijk te zijn voor zoekmachines moet je site aantrekkelijk zijn voor menselijke gebruikers. Dat geldt nu meer dan ooit. Infographics waren ooit een fantastische SEO techniek om dit voor elkaar te krijgen. Als je met een infographic je verhaal een beetje leuk wist te brengen, had je binnen de kortste keren honderden inkomende links te pakken. Maar inmiddels zijn de infographics aan hun eigen succes ten onder gegaan. Er zijn er gewoon te veel van om je publiek er nog warm voor te laten lopen. Je moet echt met een heel fraai of origineel uitgevoerde infographic komen, wil je nu nog op deze manier opvallen.

2. Intensief handmatig linkbuilden

Lange tijd was het gunstig om op zoveel mogelijk externe sites een koppeling naar je domein te hebben. Dat kon je bereiken door te reageren op blogs, forums en dergelijke. Tegenwoordig heeft dat weinig zin meer, met name sinds Google in april 2012 met Penguin kwam. Penguin analyseert de patronen in de koppelingen die naar je site verwijzen, en hecht alleen positieve waarde aan links die kennelijk zijn geplaatst door iemand anders die jouw site goed genoeg vindt voor een verwijzing. Door al te opzichtig voor jezelf reclame te maken, kan je je score bij Google zelfs omlaag halen. Kijk hier dus mee uit!

3. Optimalisatie voor grote schermen

Bijna niemand doet het bewust, maar in de praktijk ben je al snel geneigd om je website af te stemmen op het grote scherm van een bureaucomputer, al is het maar omdat je hem bij het ontwikkelen zelf op een groot scherm bekijkt. Tegenwoordig bekijken steeds meer mensen je site op een mobiel toestel. Als ze je site al kunnen vinden, want Google neemt bij zoekopdrachten op een mobiel toestel tegenwoordig alleen webpagina’s op in de zoekresultaten die mobiel vriendelijk zijn. Het is daarom belangrijk om je website ook voor mobiele (kleine) schermen te optimaliseren, zowel om gevonden te worden als om op de gebruiker die je eenmaal gevonden heeft een goede indruk achter te laten.

mobiel vriendelijke website

4. Optimaliseren voor enkel keywords

Natuurlijk is het nog steeds belangrijk om in je teksten sleutelwoorden te gebruiken die kenmerkend zijn voor jouw bedrijfstak, en natuurlijk moet je ze nog steeds op strategische plekken neerzetten zoals in (tussen)koppen. Je moet alleen niet denken dat SEO hetzelfde is als voldoende strooien met keywords. Google let steeds meer op de algehele kwaliteit van de informatie die je te bieden hebt, en sinds de update “Hummingbird” (september 2013) weegt ook de context mee waarin de woorden worden gebruikt. Google zoekt niet zozeer naar pagina’s met de woorden uit de zoekopdracht, als wel naar pagina’s die informatie bieden die aansluit bij de bedoeling van de gebruiker. Dit wordt “semantisch zoeken” genoemd.

5. Enkel optimaliseren voor Google

Met “optimaliseren voor zoekmachines” bedoelen veel mensen feitelijk “optimaliseren voor Google”. Natuurlijk is elke SEO techniek beperkt door de eisen die Google stelt. Het bedrijf is sinds jaar en dag de onbetwiste marktleider, maar de concurrentie wint geleidelijk veld. Meer en meer gebruikers stappen over naar bijvoorbeeld Yahoo of Bing. Hieronder een overzicht van de statistieken per land.
Zoekmachine statistieken